CHP - Chod podniku
Podnik
Obchodní společnosti- stručný přehled zde.
hodina
Podnikání
- je soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost a za účelem dosažení zisku
- Podnikání je v ČR upraveno novým občanským zákoníkem od 1. 1. 2014, (dříve obchodním zákoníkem)
Právní úprava podmínek pro podnikání v České republice vychází z listiny základních práv a svobod, kde je zakotveno právo každého občana podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost a také právo vlastnit majetek.
Konkrétní legislativní úprava je dána novým občanským zákoníkem, živnostenským zákonem, popř. dalšími zákony, které upravují podmínky pro podnikání v činnostech vyloučených z působnosti živnostenského zákona. Významná jsou i ustanovení občanského zákoníku, který upravuje například majetkové vztahy fyzických a právnických osob nebo sdružení fyzických osob. Podstatné jsou i právní předpisy upravující problematiku účetnictví, daní a ostatních odvodů, ochrany spotřebitele, bezpečnosti práce.
- Živnostenský zákon- se zaměřuje na vztahy mezi státem a podnikatelskými subjekty provozující svou činnost na základě živnostenského oprávnění. Stanoví základní rovnoprávné podmínky pro provozování živnosti jak samostatných živnostníků, tak také velkých podniků nebo zahraničních subjektů. Vymezuje pojem živnost, stanoví všeobecné i specifické podmínky pro získání živnostenského oprávnění. Vyjmenovává činnosti, které nejsou živnostmi. Upravuje podnikání cizinců, překážky pro provozování živnosti, činnost odpovědného zástupce, provozovny a jejich náležitosti, živnostenskou kontrolu a případné sankce za porušování zákona apod.
- Nový občanský zákoník (NOZ) - platný od 1. 1. 2014 !!!
Podnikání na živnostenské oprávnění (dříve živnostenský list) dle živnostenského zákona není jedinou možností, jak lze na území České republiky vyvíjet výdělečnou činnost. Více se dozvíte ZDE, kde vás seznámí se základním uspořádáním živností dle živnostenského zákona a zmíní rovněž okruhy hlavních činností, které živností dle živnostenského zákona nejsou.
hodina
Živnosti:
Zákon č.455/1991 Sb., o živnostenském podnikání:
„Živností je soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených tímto zákonem.“
Rozdělení živností
Živnosti jsou:
a) ohlašovací, které při splnění stanovených podmínek smějí být provozovány na základě ohlášení. Není nutné povolení k provozování vyjmenovaných činností, ale například odborná způsobilost, atp.
- živnosti řemeslné, je-li podmínkou provozování živnosti odborná způsobilost uvedená v § 21 a 22,
02 Remeslne zivnosti.xls (112640) - živnosti vázané, je-li podmínkou provozování živnosti odborná způsobilost uvedená v příloze č. 2k tomuto zákonu, není-li dále stanoveno jinak,
vázané živnosti - živnost volná, u které není jako podmínka provozování živnosti odborná způsobilost stanovena.
03 Volne zivnosti.xls (351744)
b) koncesované, které smějí být provozovány na základě koncese. Je tedy nutné povolení k provozování vyjmenovaných činností. Stát tímto reguluje počet těchto (koncesovaných) živností.
04 Koncesovane zivnosti.xls (60416)
Více zde a úplný přehled v učebnici: EKONOMIE - Stručný přehled, Jena Švarcová a kolektiv, CEED 2014, strana 57
zdroj:https://www.jh.cz/cs/mestsky-urad/odbory-uradu/odbor-zivnostensky-a-spravnich-cinnosti/zivnostensky-urad/
Aby mohla česká fyzická osoba začít provozovat živnost, musí splňovat mj. všeobecné a zvláštní podmínky k provozování živnosti.
Všeobecné podmínky:
- věk nad 18 let
- právní způsobilost
- bezúhonnost (definice bezúhonnosti je upravena v Zákonu č.455/1991 Sb., o živnostenském podnikání)
- předložení dokladu, že fyzická osoba nemá vůči územním finančním orgánům státu daňové nedoplatky. (Vyhotoví místně příslušný finanční úřad)
Zvláštní podmínky:
Zvláštními podmínkami provozování živnosti je odborná či jiná způsobilost, pokud ji zákon o živnostenském podnikání vyžaduje. (Tyto odborné způsobilosti závisí na druhu provozované živnosti). Pokud podnikatel nesplňuje zvláštní podmínky k provozování živnosti, může tuto živnost provozovat pomocí odpovědného zástupce. Odpovědný zástupce je fyzická osoba ustanovená podnikatelem, která splňuje všeobecné i zvláštní podmínky k provozování živnosti a je zodpovědná za řádný provoz živnosti a dodržování Zákona o živnostenském podnikání. Musí být v pracovněprávním vztahu k podnikateli, pokud se nejedná o manžela/manželku podnikatele (uzavřena pracovní smlouva, dohoda o pracovní činnosti).
Ohlášení živnosti:

a) fyzická osoba (jednotlivec, OSVČ) nebo
b) právnická osoba (společnost nebo družstvo).
- právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku (veden rejstříkovým soudem)
- fyzická osoba podnikající na základě živnostenského oprávnění (zapsán v živnostenském rejstříku vedeném živnostenským úřadem)
- osoba podnikající na základě jiného oprávnění (lékaři, právníci, poradci, atd.)
- fyzická osoba provozující zemědělskou výrobu
Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu peněžitých i nepeněžitých vkladů všech společníků do základního kapitálu společnosti, jeho výše se zapisuje do obchodního rejstříku.
Prokura je zvláštní forma plné moci. Prokurou zmocňuje podnikatel prokuristu ke všem právním úkonům, k nimž dochází při provozu podniku, i když se k nim jinak vyžaduje zvláštní plná moc. Prokuru lze udělit jen fyzické osobě a je nutný zápis do OR.
Právnické osoby jsou uměle (na základě smlouvy) vytvořené subjekty.
PO se zakládají na základě:
- společenské smlouvy (listiny) nebo
- zakladatelské listiny
hodina
PO soukromého práva = slouží soukromým zájmům (banky),
PO veřejného práva = mají veřejnoprávní poslání (stát, obec, Česká národní banka).
PO podle NOZ:
- korporace (spolky)
- fundace (nadace, nadační fondy)
- ústavy - nutné uvádět zapsaný ústav nebo z.ú.
- obchodní jméno, obchodní firma,
- sídlo u PO a bydliště u FO, případně místo podnikání, pokud není totožné s bydliště FO
- identifikační číslo (IČO),
- předmět podnikání
- právní forma PO, např. jestli se jedná o s. r. o., a. s., družstvo, státní podnik
- jména jednatelů (jednatel může zastupovat společnost navenek),
- jméno prokuristy,
- velikost základního kapitálu (souhrn vkladů společníků do podnikání)
hodina
Podnikatelský plán
Zápis v sešitě:
- je stěžejní dokument podnikání, který prověří realizovatelnost podnikatelského nápadu.
- je dlouhodobá strategie podnikání
- Tento dokument přesně definuje v jaké fázi se podnik či podnikatelská myšlenka nachází a kolik úsilí bude pro zahájení podnikání či jeho rozvoj potřeba.
Kdo potřebuje podnikatelský záměr?
- začínající podnikatelé, kteří hledají způsob jak rozvinout svou podnikatelskou příležitost v úspěšné podnikání
- zkušení podnikatelé se zavedenými firmami, kteří hledají příležitosti pro další rozvoj jejich podnikání.
- Začínající podnikatelé píší podnikatelský záměr nejčastěji sami pro sebe, aby si ujasnili, jestli je jejich podnikatelský nápad uskutečnitelný, popř. aby si názorně definovali všechny kroky, které povedou k zahájení jejich podnikatelské činnosti.
-
Budoucí podnikatel by měl klást důraz na základní fakta o situaci na trhu, konkurenci nebo ekonomických aspektech jeho podnikání.
Adresátem podnikatelského záměru však může být například ale také banka, a to v případě, že ji plánujete oslovit s poptávkou finančních zdrojů na zahájení vašeho podnikání.
PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR - OSNOVA:
Domácí úkol:
Přečtěte si následující text a do sešitů si zapište, co je VIZE FIRMY, FIREMNÍ CÍLE A STRATEGIE.
Struktura podnikatelského plánu
Vize firmy
V první části podnikatelského plánu firma představuje sebe a svou myšlenku. Je v ní třeba nastínit image a hodnoty, které má podnik reprezentovat, ukázat, s jakým nápadem na trh přicházíte a čím je projekt unikátní. Jednoduše řečeno v ní sdělujete, kdo jste, co nabízíte, co je vaším cílem a hlavně proč to děláte.
Obhajoba existence podniku a jeho smysl je elementárním bodem každého podnikatelského plánu. Vyjadřuje podnikatelovu motivaci a jeho představu o finální formě podnikatelského záměru.
Hlavní firemní cíle a strategie
V druhém bodě definujeme dlouhodobé cíle podniku a strategie k jejich dosažení. Například jaké trhy chceme v budoucnu obsadit, jakým způsobem chceme rozšířit podnik a jakými způsoby chceme k těmto cílům dojít. Druhý bod se zaměřuje na specifikaci vize firmy, je třeba obecně nastínit dlouhodobý strategický plán podnikání a zodpovědět základní otázky týkající se budoucnosti podniku. Kde bude firma za deset let? Na jaké trhy bude expandovat? Jaká je ideální, vrcholná forma podniku?
Produkt
V této části je důležité zodpovědět základní otázky týkající se podnikatelského záměru. Co nabízíme? Je třeba přesně definovat nabízený výrobek nebo službu, výrobní proces a náklady, odhadovanou cenu, vymezit náš produkt vůči konkurenci a popsat jeho specifikace. V této fázi podnikatelského plánu se také určují distribuční kanály, tedy způsob, jakým se produkt dostane k zákazníkovi.
Cílový segment trhu
V další části vymezíme část trhu, na které chceme podnikat a odhadnout velikost podílu, který na ní chceme zaujmout. Definujeme také cílovou skupinu odběratelů produktu a marketingové nástroje, kterými je chceme oslovit.
Určení cílového spotřebitele je klíčovou částí každého podnikání. Zabýváme se tedy demografickou a sociální typologií zákazníka, jeho spotřebními návyky. Pokud již přesně víme, kdo je náš zákazník, řešíme, jakým způsobem ho oslovit. Volí se marketingové strategie k přesvědčení spotřebitele o koupi a odklonu od konkurenčních produktů.
Konkurence
Základem každé vojenské taktiky je poznání nepřítele, znalost firem se stejným nebo podobným produktem nevyjímaje. Při popisu konkurence se proto nezaměřujeme jen na její podíl na daném trhu a její strategii, je nutné zjistit, čím je náš produkt lepší, než ten konkurenční, zhodnotit vlastní konkurenceschopnost.
Definice konkurentů, jejich produktů a strategií nám umožňuje zamyslet se nad způsobem, jakým se od nich firma diferencuje a také zjistit, zda proti nim máme na trhu šanci.
Management
Tato část je zaměřená na lidské zdroje. Uvádí se v ní, kolik zaměstnancůje potřeba k dosažení stanovených cílů, o jaký typ zaměstnanců se jedná, jakým způsobem bude firma přistupovat k managementu. Případně jaké zaměstnance už má firma k dispozici a proč jsou způsobilí pro tento projekt.
Personální zajištění projektu je nutnou součástí podnikatelského plánu, protože jeho úspěch je závislý právě na lidech, kteří jsou realizací pověřeni.
Finanční strategie
Rozbor finanční politiky firmy. Je třeba stanovit odhad nákladů na výrobu, distribuci, propagaci a ostatní platby spojené s produktem. Také se zde uvádí odhadovaný zisk plynoucí z projektu.
Analýzy
Podnikatelský plán ale není jen soupis myšlenek na podnikání, měl by být sestaven na základě reálných kalkulací vyplívajících z analýz. Je třeba mít nejen dostatek informací o trhu, konkurenci, zákaznících, důležité jsou i kalkulace související s výrobním procesem, dodavateli, předpokládaným vývojem veličin ovlivňujících trh a podobně.
zdroj: https://www.podnikator.cz/zacatek-podnikani/byznys-plan/n:16114/Struktura-podnikatelskeho-planu
hodina
ZAKLADATELSKÝ ROZPOČET
- rozpočet nákladů a výnosů
- rozpočet investičního a provozního kapitálu
Jaké jsou cíle zakladatelského rozpočtu?
- Definování množství finančních zdrojů pro rozjezd podnikání
- je velice důležité vědět, kolik peněz budeme na rozjezd podniku potřebovat
- je důležité počítat s počáteční fází „hladovění“ podniku – se stavem, kdy podnik vynakládá finanční prostředky na výrobu, marketing, či různé služby, ale příliv prostředků od zákazníků je z mnoha důvodů minimální (hledání cesty k zákazníkům, získání obliby produktu či služby, splatnost prvních vystavených faktur a pod.)
- Možnosti financování podnikání
- odkud můžeme finanční prostředky čerpat a jaké z toho pro nás vyplývají důsledky. Budeme financovat podnikání z vlastních úspor nebo budeme hledat společníky? Využijeme půjček či úvěrů? Vyhodnocením kladů a záporů každé z variant bychom měli vybrat možnost, která bude pro náš podnik nejpřínosnější.
- Předpokládaný finanční vývoj v dalších obdobích
- definice cílů a plánů na konkrétní časová období
- předpokládaný rozsah výnosů, výdajů a zisku
zdroj: https://www.podnikator.cz/zacatek-podnikani/byznys-plan/n:16115/Zakladatelsky-rozpocet
hodina
Rozvaha

Příklad ke stažení: rozvhava a zakladatelský rozpočet.docx (34043)
hodina
Bankovnictví a pojišťovnictví
Platební karty a internetové bankovnictví
z důvodu bezpečnosti účtu před zneužitím
Debetní karty
a vybírat hotovost, nejčastěji v bankomatech
i do mínusu
Kreditní (úvěrové) karty
Pojišťovnictví
- nahodilost
- identifikovatelnost = lze popsat
- kvantifikovatelnost = vyjádření v Kč
- zákonné sociální pojištění osob
spravuje ho Česká správa sociálního zabezpečení,
tvoří ho:
- zákonné zdravotní pojištění osob (spravují ho zdravotní pojišťovny).
- zákonné pojištění odpovědnosti za škodu z provozu motorového vozidla = povinné ručení
od roku 2000 poskytují toto pojištění vybrané pojišťovny, kterým byla udělena licence, jde o komerční pojištění (= pojištění, které poskytují komerční pojišťovny = pojišť. podniky).
- zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele ze škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání - o toto pojištění jsou povinni uzavírat zaměstnavatelé pro své zaměstnance u jedné z komerčních pojišťoven - České pojišťovny, a. s. nebo Kooperativy, a. s.
S1 15., 16. hodina
Průzkum trhu
Prostudovat: https://www.ipodnikatel.cz/Strategie-podnikani/pruzkum-trhu-vlastnimi-silami.html
poté se zaměřit na průzkum trhu fiktivních firem vedených na CEFIF - seznam naleznete zde: https://www.nuv.cz/p/centrum-fiktivnich-firem
dále promyslet činnost, jméno vlastní fiktivní firmy a zjistit konkurenci mezi fiktivními firmami!
Zajištění firmy a vybavení podniku
Majetek podniku = souhrn prostředků, které podnik používá při své hospodářské činnosti
Sledujeme ze dvou pohledů:
- druh majetku
- zdroje financování
hodina: 2015 S1 - 17., S2 - ?
Sociální a zdravotní pojištění
Základní mzda
- Úkolová mzda – je třeba sestavit výkaz práce, ve kterém je uveden druh práce, jednotka a sazba za jednotku. Na konci měsíce se doplňuje množství vykonané práce.
- Časová mzda – musí být stanoven tarif (měsíční nebo hodinový) a údaje o počtu odpracovaných dní nebo hodin.
Struktura mzdy
Pojistné na sociální zabezpečení
Pojistné na všeobecné zdravotní pojištění
Zdravotní a sociální pojištění u zaměstnance
- % ZP
- % SP
14. hodina (S1)
Sociální a zdravotní pojištění
= transfery obyvatelstvu (přerozdělení části příjmů výdělečné činnosti obyvatel podle sociálního hlediska těm, kteří pracovat z určitých důvodů nemohou – děti, studující, nezaměstnaní, důchodci apod.)
Pojištění rozdělujeme do dvou velkých skupin s různým účelem použití:
Zdravotní pojištění
– toto pojištění spravují zdravotní pojišťovny
- hradí: práci lékařů a léky
- musíme platit alespoň základní zákonem stanovenou výši
- ze státního rozpočtu je placeno za: děti, studenty, ženy na mateřské, registrované nezaměstnané a důchodce
Sociální zabezpečení
-tyto příjmy spravuje státní instituce správa sociálního zabezpečení
-dělí se na tři části:
· nemocenské pojištění – jsou z něj hrazeny nemocenské dávky
· důchodové pojištění – vyplácení důchodů
· příspěvek na státní politiku zaměstnanosti – vyplácení podpory v nezaměstnanosti
Pracovní sešit v Excelu ke stažení: mzdy a SaZP (1).xlsx (17115)
15. hodina (S1)
Opakování: opakování SaZP.xlsx (13796) (<-kliknutím stáhnete)
Slevy na dani
Slevy na dani jsou zákonem vymezené prostředky, kterými si daňový poplatník může snížit výši vypočtené daně.
Slevy na dani se uplatňují na již vypočtenou daň. Na rozdíl od položek odečitatelných od základu daně, které snižují základ daně.
Slevy na dani lze uplatnit při ročním vyúčtování daně z příjmů nebo měsíčně prostřednictvím zaměstnavatele.
SLEVY NA DANÍCH 2015
|
SLEVY |
MĚSÍČNÍ |
ROČNÍ |
|
Poplatník |
2 070,- |
24 840,- |
|
Vyživovaný/á manžel/ka |
----- |
24 840,- |
|
1. dítě |
1 117,- |
13 404,- |
|
2. dítě |
1 317,- |
15 804,- |
|
3. a další dítě |
1 417,- |
17 004,- |
|
Student |
335,- |
4 020,- |
|
Částečný invalidní důchod |
210,- |
2 520,- |
|
Plný invalidní důchod |
420,- |
5 040,- |
|
Držitel průkazu ZTP/P |
1 345,- |
16 140,- |
Prostudujte následující odkaz:
16. hodina (S1)
účetnictví
účetní doklady
Příjmový/výdajový pokladní doklad:
Záhlaví dokladu
Doklad označte jako příjmový nebo výdejový pokladní doklad, podle toho, zda-li peníze přijímáte nebo vydáváte. Dále uveďte číslo pokladního dokladu a datum, kdy doklad vystavujete.
2) Údaje o vystaviteli dokladu:
Pokud vystavujete pokladní doklad, uveďte o sobě veškeré informace: tj. Obchodní firma, sídlo, IČ a DIČ. Vedle těchto údajů uveďte celkovou částku, na kterou doklad vystavujete. V případě potřeby vyplňte částku bez DPH, sazbu DPH a částku celkem, která je vyplacena. Částku rovněž vyplňte slovy (při uvedení částky pouze v číslicích může dojít k jejímu pozdějšímu přepsání).
3) Údaje o příjemci
O příjemci uveďte kompletní informace: tj. obchodní firma, případně jméno a příjmení, sídlo firmy nebo adresu trvalého bydliště, IČ a DIČ. Vyplňte zde také účel platby, pro který pokladní doklad vystavujete.
Na závěr vypište pole:
Vydal:
Přijal:
Ukázka:
TEST - mzdy, sociální a zdravotní pojištění
Faktura
Zápisky z hodiny vypracujte ve Wordu - z prezentace v hodině.
Pracovní list ke stažení: Pracovní list - Faktura.doc (33280)
Návštěva mezinárodního veletrhu fiktivních firem
Úkoly byly zadány písemně na veletrhu.
Vypracujete písemně a odevzdáte ve škole. Samostatná práce bude klasifikována.
. hodina
zaměstnanci
Získávání zaměstnanců
Postup při hledání práce:
- Ujasnit představy
- Informační zdroje
- Motivační dopis
- Životopis
- Příprava na pohovor
- Přivítání uchazeče
- Navázání kontaktu a program pohovoru
- Představení společnosti
- Představení nabízeného pracovního místa
- Hlavní část pohovoru
- Prostor pro otázky uchazeče
- Závěr a rozloučení
- Zaznamenání pohovoru na hodnotící arch
- Rozhovor jednoho s jedním
- Rozhovor před komisí
- Rozhovor k ověření odborných znalostí
- Nestrukturovaný
- Strukturovaný
- Polostrukturovaný
- Pohovory nepřipravené
- Řízený pohovor
- Kombinovaný pohovor
- Problémový pohovor
- Pohovor stresový
- Uvědomit si, co ze svých schopností, dovedností a zkušeností můžete nabídnout.
- Znát pracovní náplň pozice, o kterou se ucházíte.
- Mít informace o potencionálním zaměstnavateli.
- Připravit argumenty pravděpodobných otázek, sepsat otázky, které Vás zajímají.
- Vzít s sebou psací potřeby; CV, pozvánku, inzerát nabízené pozice, originály dokumentů či ověřené kopie.
- Vhodné oblečení, dle pozice, o kterou se ucházíte; oblečení by mělo být vhodné, vkusné a ve kterém se cítíte dobře.
- Rozmyslet způsoby dopravy až na místo pohovoru, jedná-li se o hromadnou dopravu, vyhledat si časy odjezdů a příjezdů.
- Pracovní typy
- O bývalém zaměstnavateli
- Osobní typy otázek
- Znalostní otázek
- O studované škole
- Zakázané otázky
Životopis = Curriculum Vitae = z lat.: “popis běhu
Typy CV
- Funkční – zdůrazňuje spíše základní schopnosti a přednosti. Je vhodný pro čerstvé absolventy shánějící první zaměstnání. Důraz je kladen hlavně na schopnosti, které lze uplatnit ve více profesích.
- Chronologický – uvádí Vaše studium a praxi v obrácené časové posloupnosti (řadí se vždy od posledního k prvnímu).
- Jednostránkový – shrnuje celou Vaši dosavadní profesionální dráhu. Je vhodný pro uplatnění se v manažerských pozicích a
- pro ty, kteří hledají svobodné povolání či zaměstnání na dobu určitou.
Motivační dopis
Úkol: Vytvořte vlastní motivační dopis na vybranou pozici, nejprve najděte vhodný inzerát pracovní pozice.
POZOR: Kontrola sešitů v týdnu 11. - 15. 1. 2015!!!
. hodina
Pracovní doba
PRACOVNÍ DOBA
- je doba, v níž je zaměstnanec povinen pracovat pro zaměstnavatele.
- dle zákona - nejdéle 40 hodin týdně, u mladistvých (mladší 18 let) max 30 hodin - délka denní směny max. 8 hodin
- rozvržení může být rovnoměrné nebo nerovnoměrné
- pružná pracovní doba - určené časové rozmezí
POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE: Provedení rozvrhu pracovní doby - písemný týdenní rozvrh pracovní doby na určité období (nutnost předchozí projednání se zaměstnanci)
POVINNOSTI ZAMĚSTNANCE: Být na začátku směny na svém pracovišti a odcházet z něho až po skončení směny
- Délka pracovní směny nesmí přesáhnout 12 hodin
- Přestávka v práci na jídlo a oddech - nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce v trvání nejméně 30 minut
- NEPŘETRŽITÝ ODPOČINEK - zpravidla v sobotu a neděli - 35 hod
- na příkaz zaměstnavatele či s jeho souhlasem
- nad stanovenou týdenní pracovní dobu
- za příplatek
- v době mezi 22. a 6. hodinou
- nárok zaměstnance v pracovním poměru za kalendářní rok, pokud v roce odpracoval alespoň 60 dnů
- během dovolené se pobírá průměrná mzda
- za část roku - poměrná část dovolené
- základní délka dovolené 4 týdny
KOMUNIKACE V PODNIKU
MOTIVACE
ORGANIZAČNÍ A PRACOVNÍ ŘÁD
Organizační řád je vnitřní předpis, který stanoví organizační strukturu podniku. Stanoví zejména:
- prvky organizační struktury (organizační jednotky (závody, provozy, oddělení) a jiné organizační útvary jako střediska, provozovny, dílny),
- stupně řízení v podniku (rozumí se vertikální, např. dva, tři),
- zásady vnitřního řízení (přímé řízení, nepřímé řízení),
- určuje postavení a funkce vedení podniku (včetně poradních orgánů, jako jsou např. komise, porady),
- poslání a působnost jednotlivých organizačních jednotek a organizačních útvarů a jejich vzájemné vztahy a
- základní povinnosti, pravomoci a odpovědnost vedoucích a povinnosti a práva ostatních zaměstnanců podniku,
- zastupování zaměstnanců a předávání agend,
- vnitřní kontrolní systém.Organizační řád je vnitřní předpis, který stanoví organizační strukturu podniku. Stanoví zejména:
- prvky organizační struktury (organizační jednotky (závody, provozy, oddělení) a jiné organizační útvary jako střediska, provozovny, dílny),
- stupně řízení v podniku (rozumí se vertikální, např. dva, tři),
- zásady vnitřního řízení (přímé řízení, nepřímé řízení),
- určuje postavení a funkce vedení podniku (včetně poradních orgánů, jako jsou např. komise, porady),
- poslání a působnost jednotlivých organizačních jednotek a organizačních útvarů a jejich vzájemné vztahy a
- základní povinnosti, pravomoci a odpovědnost vedoucích a povinnosti a práva ostatních zaměstnanců podniku,
- zastupování zaměstnanců a předávání agend,
- vnitřní kontrolní systém.
Pracovní řád je zvláštním druhem vnitřního předpisu, který vydává zaměstnavatel a který blíže rozvádí práva a povinnosti zaměstnanců, obecně vyplývajících ze zákoníku práce i dalších pracovněprávních předpisů. Musí být obecný, nemůže tedy ukládat povinnosti jednotlivým konkrétním zaměstnancům, ani nesmí ukládat nové povinnosti, stejně jako nesmí obsahovat úpravu mezd či platů.
Vydání pracovního řádu je ze strany zaměstnavatele jen na jeho úvaze, ale stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba jej vydat musí. Pokud u zaměstnavatele působí odbory, je jeho vydání či jeho změna možná jen s jejich souhlasem
Zajímavost na závěr tematického celku - získávání zaměstnanců:
Podívejte se, na jaké otázky se ptají uchazečů o zaměstnání u firmy Apple:
https://www.businessanimals.cz/ba/clanky/apple/
Obstáli byste?
:)
zásoby
Marketing
Definice marketingu podle Philipa Kotlera:
Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.
Marketingový výzkum
https://www.studentske.cz/2007/08/marketingov-vzkum.html
odpovězte na otázky:
1) Co je marketingový výzkum?
2) Vysvětlete rozdíl mezi kvanititativním a kvalitativním výzkumem.
3) Jaké existují METODY výzkum? Stručně vysvětlete.
4) Jak se člení rozhovor?
5) Jaké existují možnosti dotazování?
6) Co je důležité při tvorbě dotazníku? Co musíme znát?
7) Jaké mohou být otázky v dotazníku?