CHP - Chod podniku

hodina

Podnik

- poznámky z prezentace
- rozdání referátů na obchodní společnosti a družstvo

Obchodní společnosti- stručný přehled zde.

 

hodina

Podnikání

  • je soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost a za účelem dosažení zisku
  • Podnikání je v ČR upraveno novým občanským zákoníkem od 1. 1. 2014, (dříve obchodním zákoníkem)

Právní úprava podmínek pro podnikání v České republice vychází z listiny základních práv a svobod, kde je zakotveno právo každého občana podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost a také právo vlastnit majetek.

Konkrétní legislativní úprava je dána novým občanským zákoníkem, živnostenským zákonempopř. dalšími zákony, které upravují podmínky pro podnikání v činnostech vyloučených z působnosti živnostenského zákona. Významná jsou i ustanovení občanského zákoníku, který upravuje například majetkové vztahy fyzických a právnických osob nebo sdružení fyzických osob. Podstatné jsou i právní předpisy upravující problematiku účetnictví, daní a ostatních odvodů, ochrany spotřebitele, bezpečnosti práce.

  • Živnostenský zákon- se zaměřuje na vztahy mezi státem a podnikatelskými subjekty provozující svou činnost na základě živnostenského oprávnění. Stanoví základní rovnoprávné podmínky pro provozování živnosti jak samostatných živnostníků, tak také velkých podniků nebo zahraničních subjektů. Vymezuje pojem živnost, stanoví všeobecné i specifické podmínky pro získání živnostenského oprávnění. Vyjmenovává činnosti, které nejsou živnostmi. Upravuje podnikání cizinců, překážky pro provozování živnosti, činnost odpovědného zástupce, provozovny a jejich náležitosti, živnostenskou kontrolu a případné sankce za porušování zákona apod.
  • Nový občanský zákoník (NOZ) - platný od 1. 1. 2014 !!!

Podnikání na živnostenské oprávnění (dříve živnostenský list) dle živnostenského zákona není jedinou možností, jak lze na území České republiky vyvíjet výdělečnou činnost. Více se dozvíte ZDE, kde vás seznámí se základním uspořádáním živností dle živnostenského zákona a zmíní rovněž okruhy hlavních činností, které živností dle živnostenského zákona nejsou.

hodina

Živnosti:

Zákon č.455/1991 Sb., o živnostenském podnikání:

„Živností je soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek stanovených tímto zákonem.“

Rozdělení živností

Živnosti jsou:

a) ohlašovací, které při splnění stanovených podmínek smějí být provozovány na základě ohlášení. Není nutné povolení k provozování vyjmenovaných činností, ale například odborná způsobilost, atp.

  • živnosti řemeslné, je-li podmínkou provozování živnosti odborná způsobilost uvedená v § 21 a 22, 
    02 Remeslne zivnosti.xls (112640)
  • živnosti vázané, je-li podmínkou provozování živnosti odborná způsobilost uvedená v příloze č. 2k tomuto zákonu, není-li dále stanoveno jinak, 
    vázané živnosti
  • živnost volná, u které není jako podmínka provozování živnosti odborná způsobilost stanovena. 
    03 Volne zivnosti.xls (351744)

b) koncesované, které smějí být provozovány na základě koncese. Je tedy nutné povolení k provozování vyjmenovaných činností. Stát tímto reguluje počet těchto (koncesovaných) živností. 
04 Koncesovane zivnosti.xls (60416)

Více zde  a úplný přehled v učebnici: EKONOMIE - Stručný přehled, Jena Švarcová a kolektiv, CEED 2014, strana 57

zdroj:https://www.jh.cz/cs/mestsky-urad/odbory-uradu/odbor-zivnostensky-a-spravnich-cinnosti/zivnostensky-urad/

Aby mohla česká fyzická osoba začít provozovat živnost, musí splňovat mj. všeobecné a zvláštní podmínky k provozování živnosti.

Všeobecné podmínky:

  • věk nad 18 let
  • právní způsobilost
  • bezúhonnost (definice bezúhonnosti je upravena v Zákonu č.455/1991 Sb., o živnostenském podnikání)
  • předložení dokladu, že fyzická osoba nemá vůči územním finančním orgánům státu daňové nedoplatky. (Vyhotoví místně příslušný finanční úřad)

Zvláštní podmínky:

Zvláštními podmínkami provozování živnosti je odborná či jiná způsobilost, pokud ji zákon o živnostenském podnikání vyžaduje. (Tyto odborné způsobilosti závisí na druhu provozované živnosti). Pokud podnikatel nesplňuje zvláštní podmínky k provozování živnosti, může tuto živnost provozovat pomocí odpovědného zástupce. Odpovědný zástupce je fyzická osoba ustanovená podnikatelem, která splňuje všeobecné i zvláštní podmínky k provozování živnosti a je zodpovědná za řádný provoz živnosti a dodržování Zákona o živnostenském podnikání. Musí být v pracovněprávním vztahu k podnikateli, pokud se nejedná o manžela/manželku podnikatele (uzavřena pracovní smlouva, dohoda o pracovní činnosti).

Ohlášení živnosti:

Soubor se zápisem z 5. hodiny  - Ohlášení živnosti FO
 
 
 
hodina  Zápis do OR
Vytiskněte si do sešitů schéma právních forem podnikání... ke stažení zde
 
 
Odkaz na NOZ - nový občanský zákoník, který je platný od 1. 1. 2014:
 
 
Obchodní firma je název, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku. Součástí obchodní firmy obchodních společností je obligatorní dodatek označující jejich právní formu (a.s., s.r.o.,...)
 
Podnikatel je:

  a) fyzická osoba (jednotlivec, OSVČ) nebo

  b) právnická osoba (společnost nebo družstvo).

Podnikatelem může být:
  • právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku (veden rejstříkovým soudem)
  • fyzická osoba podnikající na základě živnostenského oprávnění (zapsán v živnostenském rejstříku vedeném živnostenským úřadem)
  • osoba podnikající na základě jiného oprávnění (lékaři, právníci, poradci, atd.)
  • fyzická osoba provozující zemědělskou výrobu

Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu peněžitých i nepeněžitých vkladů všech společníků do základního kapitálu společnosti, jeho výše se zapisuje do obchodního rejstříku.

Prokura je zvláštní forma plné moci. Prokurou zmocňuje podnikatel prokuristu ke všem právním úkonům, k nimž dochází při provozu podniku, i když se k nim jinak vyžaduje zvláštní plná moc. Prokuru lze udělit jen fyzické osobě a je nutný zápis do OR.

Právnické osoby jsou uměle (na základě smlouvy) vytvořené subjekty. 

PO se zakládají na základě:

  • společenské smlouvy (listiny) nebo
  • zakladatelské listiny
PO vznikají dnem zápisu do Obchodního rejstříku. Zanikají výmazem z této evidence, zpravidla po jejich likvidaci.
PO při právních úkonech (např. sepsání kupní smlouvy, zastupování navenek) jsou  zastupovány FO – na základě plné moci nebo v rámci výkonu určité funkce.

 

hodina

TEST!
pokračování právnická osoba:

PO soukromého práva = slouží soukromým zájmům (banky),

PO veřejného práva = mají veřejnoprávní poslání (stát, obec, Česká národní banka).

PO podle NOZ:

  • korporace (spolky)
  • fundace (nadace, nadační fondy)
  • ústavy - nutné uvádět zapsaný ústav nebo z.ú.
Veřejné rejstříky jako souborné označení pro všechny typy rejstříků osob, s kterými NOZ počítá.
Veřejné seznamy, ve kterých se neevidují osoby, ale věci (veřejným seznamem je např. katastr nemovitostí). 
 
Fyzická osoba má:
1. právní osobnost,
▪vzniká narozením,
▪nemůže být omezena,
▪zaniká smrtí.
2. svéprávnost,
▪vzniká:
▪ zletilostí – dosažením 18 let,
▪sňatkem (povolí soud, ne osobám mladším 16 let)
▪emancipací (povolí soud, ne osobám mladším 16 let, osobám, které prokážou schopnost se samy živit a obstarávat si své záležitosti, je nutný souhlas zákonného zástupce)
▪zaniká zpravidla smrtí této osoby,
▪FO může soud ze závažných důvodů (duševní porucha, léčba alkoholismu)  omezit svéprávnost, ale jen na určité činnosti, a to na dobu max. 3 roky, může ustanovit opatrovníka, který za člověka právně nejedná, ale pouze mu napomáhá v běžných činnostech.
 
Obchodní rejstřík:
- je veřejný seznam všech právnických osob a některých fyzických osob, vedený u tzv. rejstříkového soudu v místě krajského soudu.
- u tohoto soudu se taktéž ukládají důležité listiny jako např. smlouvy o založení, listiny o oprávnění osob zastupovat společnost či výsledky hospodaření.
 
Do obchodního rejstříku se zapisují tyto údaje:
  • obchodní jméno, obchodní firma,
  • sídlo u PO a bydliště u FO, případně místo podnikání, pokud není totožné s bydliště FO
  • identifikační číslo (IČO),
  • předmět podnikání
  • právní forma PO, např. jestli se jedná o s. r. o., a. s., družstvo, státní podnik
  • jména jednatelů (jednatel může zastupovat společnost navenek),
  • jméno prokuristy,
  • velikost základního kapitálu (souhrn vkladů společníků do podnikání)
 
 
KONTROLNÍ OTÁZKY:
1.Co je obchodní firma?
2.Kdo může být podnikatel?
3.Co je prokura?
4.Kdo může být právnickou osobou?
5.K jakým účelům slouží Obchodní rejstřík?
6.Jaké údaje nalezneme v Obchodním rejstříku?

 

hodina

Podnikatelský plán

Proč je důležité sestavit podnikatelský plán?
Pročtěte si článek zde

Zápis v sešitě:

Podnikatelský plán
  • je stěžejní dokument podnikání, který prověří realizovatelnost podnikatelského nápadu.
  • je dlouhodobá strategie podnikání
  • Tento dokument přesně definuje v jaké fázi se podnik či podnikatelská myšlenka nachází a kolik úsilí bude pro zahájení podnikání či jeho rozvoj potřeba.

Kdo potřebuje podnikatelský záměr?

  • začínající podnikatelé, kteří hledají způsob jak rozvinout svou podnikatelskou příležitost v úspěšné podnikání
  • zkušení podnikatelé se zavedenými firmami, kteří hledají příležitosti pro další rozvoj jejich podnikání.
Pro koho psát podnikatelský plán
  • Začínající podnikatelé píší podnikatelský záměr nejčastěji sami pro sebe, aby si ujasnili, jestli je jejich podnikatelský nápad uskutečnitelný, popř. aby si názorně definovali všechny kroky, které povedou k zahájení jejich podnikatelské činnosti.
  • Budoucí podnikatel by měl klást důraz na základní fakta o situaci na trhukonkurenci nebo ekonomických aspektech jeho podnikání.

Adresátem podnikatelského záměru však může být například ale také banka, a to v případě, že ji plánujete oslovit s poptávkou finančních zdrojů na zahájení vašeho podnikání

Banku bude nejvíce zajímat historie vaší podnikatelské činnosti (pokud nějakou máte), vaše finanční situace, smluvně uzavřené či připravené kontrakty apod.
 

PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR - OSNOVA:

1. Název projektu (podnikatelského záměru)
2. Jméno a příjmení/název předkladatele, trvalé bydliště/sídlo předkladatele, IČ
3. Právní forma
4. Stručný popis historie firmy
5. Hlavní záměr projektu
    —5.1. Charakteristika zaměření projektu
—    5.2. Předmět podnikání a hlavní podnikatelská aktivita
—    5.3. Popis produktů (výrobků, druhů)
6. Odbornost a zkušenosti předkladatele záměru
7. Harmonogram realizace projektu
8. Marketingový analýza – rozbor trhu
—    8.1. Rozsah trhu
—    8.2. Analýza a prognóza poptávky po produktu
—    8.3. Charakteristika potenciálních / klíčových zákazníků
—    8.4. Citlivost poptávky na cenu a ceny na poptávku
—    8.5. Rozbor situace konkurence
                  8.5.1. Stav, podíl a popis konkurence na trhu
                  8.5.2. Odlišnost přístupu předkladatele oproti hlavním konkurentům
—    8.6. Rizika realizace projektu
—    8.7. Způsob a uvedení produktu na trh
—    8.8. Distribuce, zabezpečení odbytu produktu
—    8.9. Propagace výrobků, služeb
9. Personální zajištění
—    9.1. Počet potřebných pracovních míst
—    9.2. Údaje o managementu a řízení firmy
—    9.3. Kvalifikační a odborné požadavky kladené na zaměstnance
10. Prostorové zajištění projektu
11. Ekonomicko-finanční situace firmy
—    11.1. Plán výnosů a nákladů / příjmů a výdajů projektu
—    11.2. Rozbor cash-flow projektu
                11.2.1. Zdroje financování projektu    
                11.2.2. Časová souslednost vzniku nákladů
—    11.3. Plán investic, leasing   
                11.3.1 Rozsah investic a harmonogram pořízení
12. Rozpočet projektu, včetně analýzy kalkulace hlavních nákladových položek
—           -obsahuje především:
zjištění potřebného majetku (budov, strojů, atd.)
a zdrojů (kapitálu), ze kterých lze tento majetek obstarat,
jaké budou předpokládané náklady, výnosy a výsledek hospodaření, cash flow, rentabilita.
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Domácí úkol:

Přečtěte si následující text a do sešitů si zapište, co je VIZE FIRMY, FIREMNÍ CÍLE A STRATEGIE.

Struktura podnikatelského plánu

Vize firmy

V první části podnikatelského plánu firma představuje sebe a svou myšlenku. Je v ní třeba nastínit image a hodnoty, které má podnik reprezentovat, ukázat, s jakým nápadem na trh přicházíte a čím je projekt unikátní. Jednoduše řečeno v ní sdělujete, kdo jste, co nabízíte, co je vaším cílem a hlavně proč to děláte.

Obhajoba existence podniku a jeho smysl je elementárním bodem každého podnikatelského plánu. Vyjadřuje podnikatelovu motivaci a jeho představu o finální formě podnikatelského záměru.

Hlavní firemní cíle a strategie

V druhém bodě definujeme dlouhodobé cíle podniku a strategie k jejich dosažení. Například jaké trhy chceme v budoucnu obsadit, jakým způsobem chceme rozšířit podnik a jakými způsoby chceme k těmto cílům dojít. Druhý bod se zaměřuje na specifikaci vize firmy, je třeba obecně nastínit dlouhodobý strategický plán podnikání a zodpovědět základní otázky týkající se budoucnosti podniku. Kde bude firma za deset let? Na jaké trhy bude expandovat? Jaká je ideální, vrcholná forma podniku?

Produkt

V této části je důležité zodpovědět základní otázky týkající se podnikatelského záměru. Co nabízíme? Je třeba přesně definovat nabízený výrobek nebo službu, výrobní proces a náklady, odhadovanou cenu, vymezit náš produkt vůči konkurenci a popsat jeho specifikace. V této fázi podnikatelského plánu se také určují distribuční kanály, tedy způsob, jakým se produkt dostane k zákazníkovi.

Cílový segment trhu

V další části vymezíme část trhu, na které chceme podnikat a odhadnout velikost podílu, který na ní chceme zaujmout. Definujeme také cílovou skupinu odběratelů produktu a marketingové nástroje, kterými je chceme oslovit.

Určení cílového spotřebitele je klíčovou částí každého podnikání. Zabýváme se tedy demografickou a sociální typologií zákazníka, jeho spotřebními návyky. Pokud již přesně víme, kdo je náš zákazník, řešíme, jakým způsobem ho oslovit. Volí se marketingové strategie k přesvědčení spotřebitele o koupi a odklonu od konkurenčních produktů.

Konkurence

Základem každé vojenské taktiky je poznání nepřítele, znalost firem se stejným nebo podobným produktem nevyjímaje. Při popisu konkurence se proto nezaměřujeme jen na její podíl na daném trhu a její strategii, je nutné zjistit, čím je náš produkt lepší, než ten konkurenční, zhodnotit vlastní konkurenceschopnost.

Definice konkurentů, jejich produktů a strategií nám umožňuje zamyslet se nad způsobem, jakým se od nich firma diferencuje a také zjistit, zda proti nim máme na trhu šanci.

Management

Tato část je zaměřená na lidské zdroje. Uvádí se v ní, kolik zaměstnancůje potřeba k dosažení stanovených cílů, o jaký typ zaměstnanců se jedná, jakým způsobem bude firma přistupovat k managementu. Případně jaké zaměstnance už má firma k dispozici a proč jsou způsobilí pro tento projekt.

Personální zajištění projektu je nutnou součástí podnikatelského plánu, protože jeho úspěch je závislý právě na lidech, kteří jsou realizací pověřeni.

Finanční strategie

Rozbor finanční politiky firmy. Je třeba stanovit odhad nákladů na výrobu, distribuci, propagaci a ostatní platby spojené s produktem. Také se zde uvádí odhadovaný zisk plynoucí z projektu.

Analýzy

Podnikatelský plán ale není jen soupis myšlenek na podnikání, měl by být sestaven na základě reálných kalkulací vyplívajících z analýz. Je třeba mít nejen dostatek informací o trhu, konkurenci, zákaznících, důležité jsou i kalkulace související s výrobním procesem, dodavateli, předpokládaným vývojem veličin ovlivňujících trh a podobně.

zdroj: https://www.podnikator.cz/zacatek-podnikani/byznys-plan/n:16114/Struktura-podnikatelskeho-planu

 

hodina

ZAKLADATELSKÝ ROZPOČET

Sestavení zakladatelského rozpočtu by mělo předcházet každému počátku nového podnikání. Je součástí podnikatelského plánu a rozsah jeho vypracování závisí na plánovaném rozsahu vaší budoucí činnosti. 
 
Zakladatelský rozpočet slouží k tomu, abychom zjistili, zda založení podniku přinese očekávaný efekt
 
 
Zakladatelský rozpočet se skládá ze dvou částí:
  • rozpočet nákladů a výnosů 
(resp. příjmů a výdajů, účtuje-li podnikatel v soustavě jednoduchého účetnictví). Tímto rozpočtem získá podnikatel základní představu o ročním hospodaření firmy a zjistí výnosnost připravovaného podnikání (velikost zisku).
  • rozpočet investičního a provozního kapitálu 
(potřebného majetku firmy) a zdrojů krytí (vlastní a cizí zdroje).
 

Jaké jsou cíle zakladatelského rozpočtu? 

    1)Definování množství finančních zdrojů pro rozjezd podnikání 
    2)Možnosti financování podnikání 
    3)Předpokládaný finanční vývoj v dalších obdobích 
 
 
  1. Definování množství finančních zdrojů pro rozjezd podnikání 

-       je velice důležité vědět, kolik peněz budeme na rozjezd podniku potřebovat

-       je důležité počítat s počáteční fází „hladovění“ podniku – se stavem, kdy podnik vynakládá finanční prostředky na výrobu, marketing, či různé služby, ale příliv prostředků od zákazníků je z mnoha důvodů minimální (hledání cesty k zákazníkům, získání obliby produktu či služby, splatnost prvních vystavených faktur a pod.)

 

  1. Možnosti financování podnikání 

-       odkud můžeme finanční prostředky čerpat a jaké z toho pro nás vyplývají důsledky. Budeme financovat podnikání z vlastních úspor nebo budeme hledat společníky? Využijeme půjček či úvěrů? Vyhodnocením kladů a záporů každé z variant bychom měli vybrat možnost, která bude pro náš podnik nejpřínosnější.

 

  1. Předpokládaný finanční vývoj v dalších obdobích 

-       definice cílů a plánů na konkrétní časová období

-       předpokládaný rozsah výnosů, výdajů a zisku


                        zdroj: https://www.podnikator.cz/zacatek-podnikani/byznys-plan/n:16115/Zakladatelsky-rozpocet

 

hodina

Rozvaha

Rozvaha je uspořádaná sestava majetku podle složek (aktiv) i zdrojů krytí (pasiv) k určitému dni v předepsaném ocenění.
 
Aktiva - složky majetku (odpověď na otázku "který majetek?")
Pasiva - zdroje financování (odpověď na otázku "majetek od koho?")

Příklad ke stažení: rozvhava a zakladatelský rozpočet.docx (34043)

 

hodina

Bankovnictví a pojišťovnictví

Prezentace ke stažení: prezentace
- udělejte si poznámky do sešitu.
 

Platební karty a internetové bankovnictví

•platební karta slouží k bezhotovostním platbám, jsou chráněné čtyřmístným kódem (PIN), někdy i podpisem
•většina karet má mezinárodní platnost
•internetové bankovnictví - klient má přístupové heslo a platby jsou před odesláním dodatečně, např. telefonicky potvrzeny
z důvodu bezpečnosti účtu před zneužitím

Debetní karty

•debetní karty – umožňují platit v obchodech
a vybírat hotovost, nejčastěji v bankomatech
•částka, kterou lze čerpat, je omezena limitem týdenního nebo jiného výběru
•čerpat lze pouze do výše zůstatku na účtu
•v případě, že je sjednán k účtu tzv. kontokorent, můžeme prostředky čerpat
i do mínusu

Kreditní (úvěrové) karty

•jsou vydávány k samostatnému úvěrovému účtu
•slouží jako nástroj  čerpání úvěru od banky do výše dohodnutého limitu
•čerpání je automatické a může se libovolně opakovat
•má stanoven limit týdenního výběru
 
 
hodina

Pojišťovnictví

Každodenní život firem i jednotlivců je spojen s řadou rizik. Počínaje nepříjemnostmi ve formě úrazů, nemocí či drobných krádeží až po velké živelní člověkem způsobené katastrofy, které zasahují do osudů tisíců jednotlivců.
 
Pojišťovnictví = ekonomický obor řešící minimalizaci rizik ekonomických i neekonomických činností člověka.
 
Smyslem pojištění je zabezpečení pojištěného pro případ nahodilých nepříznivých událostí.
 
Podnikání v oboru pojišťovnictví je možné jen na základě povolení Ministerstva financí.
 
 
Pojištění
- právní vztah mezi pojistitelem a pojištěným.
 
Vznik pojištění
- uzavření pojistné smlouvy + zaplacení 1. pojistného,
- smlouva obsahuje i všeobecné pojistné podmínky, které vytváří pojišťovna a schvaluje MF.
 
Státní dozor vykonává MF - chrání zájmy pojištěných
- povolovací činnost
- kontrolní činnost
- legislativní činnost
- ostatní činnosti
 
Pojistitel
- nejběžnější název pojišťovna,
- poskytuje služby pojištěným FO i PO,
- má povinnost vyplatit pojistné v případě pojistné události,
- pojišťovny se sdružují v Asociaci pojišťoven.
 
Pojištěný
- ten, na jehož majetek, život, zdraví nebo odpovědnost za škodu se pojištění vztahuje,
- je povinen platit pojistné,
- má právo na pojistné plnění.
 
Pojistná událost
- je to skutečnost, se kterou je spojen vznik povinnosti pojišťovny plnit = vyplatit pojistnou částku,
- musí mít tyto znaky:
  • nahodilost
  • identifikovatelnost  = lze popsat
  • kvantifikovatelnost = vyjádření v Kč
- pokud se stane pojištěnému úraz při trestné činnosti (krade a spadne, zlomí se nohu), nedostane nic,
- plnění se sníží až o polovinu, pokud došlo k události (úrazu) z důvodu opilství či pod 
vlivem omamných látek,
- při prokázaném sebepoškození nedostane pojištěný nic, naopak je to trestný čin.
 
Pojistné
- peněžní částka za poskytování pojistné ochrany,
- obvykle placeno opakovaně v dohodnutých pojistných obdobích (běžné pojistné) nebo u některých pojištění najednou za celou pojistnou dobu.
 
Pojistná doba
- časové období, na které se pojištění sjednává,
- pokud v jeho průběhu dojde k pojistné události, vzniká povinnost pojišťovny platit.
 
Pojistné plnění
- smluvená částka, kterou vyplatí pojišťovna v případě pojistné události, její výše vychází z právních předpisů, všeobecných pojistných podmínek a ze samotné smlouvy.
 
Zajišťovna
- je to pojišťovna pro pojištění rizik pojišťovny,
- rozloží riziko a náhradu škody tak, aby pojistitel a zajistitel neměl finanční potíže v případě uhrazení svých podílů na škodě.
 
Pojistné riziko
- nebezpečí nezávislé na vůli subjektu, způsobené vyšší mocí nebo z jednání třetí osoby.
 
Členění pojištění:
A. Povinné pojištění 
zákonem je uložena firmám a osobám povinnost účastnit se daného pojištění. Patří sem:
  • zákonné sociální pojištění osob 

spravuje ho Česká správa sociálního zabezpečení,

    tvoří ho: 

         nemocenské pojištění,
         důchodové pojištění,
         příspěvek na státní politiku zaměstnanosti,
 
nejde o komerční pojištění.
  • zákonné zdravotní pojištění osob (spravují ho zdravotní pojišťovny).
    hradí se z něj:
 
         lékařům jejich práce (lékařské výkony podle sazebníku),
         léky
         nejde o komerční pojištění
  • zákonné pojištění odpovědnosti za škodu z provozu motorového vozidla = povinné ručení 

        od roku 2000 poskytují toto pojištění vybrané pojišťovny, kterým byla udělena licence, jde o komerční pojištění (= pojištění,         které poskytují komerční pojišťovny = pojišť. podniky).

  • zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele ze škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání - o toto pojištění jsou povinni uzavírat zaměstnavatelé pro své zaměstnance u jedné z komerčních pojišťoven - České pojišťovny, a. s. nebo Kooperativy, a. s. 
Zákonem stanovená pojištění zajistí v případě pojistné události plnění na nejnižší sociálně únosné hranici. Pokud má klient zájem pojisti se na vyšší plnění, může si vybrat z nabídky komerčních pojišťoven (dobrovolné pojištění).
 
B. Dobrovolné pojištění
 
= není povinné, je uzavíráno u komerčních pojišťoven (v ČR více než 40).
 
Pojistné služby můžeme dělit do dvou skupin:
- životní pojištění 
- neživotní pojištění 
 
Životní pojištění 
- Je to pojištění FO proti riziku těžkých úrazů, jejich trvalých následků, vážných nemocí a následné ztráty příjmu, v případě úmrtí pojištěného pomáhá nahradit zdroj příjmů jeho pozůstalým.
 
Životní pojištění lze rozdělit na 
- Rizikové - za nižší pojistné poskytuje vysokou pojistnou ochranu, nedojde-li k pojistné události, zaniká bez náhrady.
- Rezervotvorné (kapitálové) - pojistné je vyšší, protože obsahuje spořící složku. Pojistná částka + podíly na zisku jsou vyplaceny při pojistné události nebo na konci sjednané pojistné doby. 
 
Penzijní připojištění
- specifické pojištění, protože při splnění podmínek daných zákonem o penzijním připojištění se na něj vztahují výhody státního příspěvku a daňové úlevy jak pro účastníka penzijního připojištění, tak pro jeho zaměstnavatele, pokud mu na toto připojištění přispívá určitou měsíční částkou, 
- penzijní připojištění v ČR spravují penzijní fondy.
 
- Občan si může snížit základ daně, a to o částku převyšující 6 000 Kč ročně (odpovídá 500 Kč/měs.), maximálně 12 000 Kč za zdaňovací období.
- Zaměstnavatel, který přispívá zaměstnanci na penzijní připojištění, může tuto částku dát jako daňový náklad.
- Veškeré příspěvky od zaměstnavatele na životní a penzijní připojištění jeho zaměstnanců jsou osvobozeny od placení pojistného na zdravotní a sociální pojištění jak na straně zaměstnance, tak na straně zaměstnavatele.

S1 15., 16. hodina

Průzkum trhu

Prostudovat: https://www.ipodnikatel.cz/Strategie-podnikani/pruzkum-trhu-vlastnimi-silami.html

poté se zaměřit na průzkum trhu fiktivních firem vedených na CEFIF - seznam naleznete zde: https://www.nuv.cz/p/centrum-fiktivnich-firem 

dále promyslet činnost, jméno vlastní fiktivní firmy a zjistit konkurenci mezi fiktivními firmami!

 

Zajištění firmy a vybavení podniku

Majetek podniku = souhrn prostředků, které podnik používá při své hospodářské činnosti

Sledujeme ze dvou pohledů:

  • druh majetku
  • zdroje financování
- zopakujte si rozvahu a členění majetku podniku

hodina: 2015 S1 - 17., S2 - ?

Sociální a zdravotní pojištění

Materiál MZDY ve Wordu ke stažení zde. Vytiskněte si jako 13.hodinu dne 19.1.2015.
 

Základní mzda

  • Úkolová mzda – je třeba sestavit výkaz práce, ve kterém je uveden druh práce, jednotka a sazba za  jednotku. Na konci měsíce se doplňuje množství vykonané práce.
  • Časová mzda – musí být stanoven tarif (měsíční nebo hodinový) a údaje o počtu odpracovaných dní nebo hodin.

Struktura mzdy

1. Hrubá mzda - Základní mzda (úkolová, časová)
                        + Příplatky
                        + Ostatní složky mzdy (prémie, odměny)
                        + Náhrady mzdy (za dovolenou, svátky)
                Průměr pro náhrady - za předchozí kalendářní čtvrtletí.
 
2. Čistá mzda = Hrubá mzda – Zákonné srážky
        (zdravotní a sociál.pojištění a daň z příjmů ze závislé činnosti)
 
3. Částka k výplatě = Čistá mzda – Ostat.srážky + Náhrada mzdy za pracovní neschopnost
 

Pojistné na sociální zabezpečení

Pojistné na sociální zabezpečení zahrnuje:
- na důchodové pojištění
- pojistné na nemocenské pojištění
- příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
 
Vyměřovací základ - hrubá mzda = úhrn příjmů zúčtovaných zaměstnavatelem v souvislosti s výkonem zaměstnání
 
Sazby - změna!!!

Pojistné na všeobecné zdravotní pojištění

 
Vyměřovací základ - hrubá mzda - úhrn příjmů zúčtovanýchzaměstnavatelem v souvislosti s výkonem zaměstnání
Sazby - došlo ke změmně v roce 2024 (již neplatí: zaměstnanec 4,5 %, zaměstnavatel 9 %!!!)
 
Pojistné na ZP a SP je pro účetní jednotku daňovým nákladem pouze pokud je uhrazeno do konce měsíce následujícím po
uplynutí zdaňovacího období.
 

Zdravotní a sociální pojištění u zaměstnance

-hrazeno zaměstnancem:
  •  % ZP
  •  % SP
            Srážka - snížení závazku vůči zaměstnancům
            - vznik závazku vůči institucím SZ a ZP
 

14. hodina (S1)

Sociální a zdravotní pojištění

= transfery obyvatelstvu (přerozdělení části příjmů výdělečné činnosti obyvatel podle sociálního hlediska těm, kteří pracovat z určitých důvodů nemohou – děti, studující, nezaměstnaní, důchodci apod.)

 

Pojištění rozdělujeme do dvou velkých skupin s různým účelem použití:

Zdravotní pojištění

– toto pojištění spravují zdravotní pojišťovny

- hradí: práci lékařů a léky

- musíme platit alespoň základní zákonem stanovenou výši

- ze státního rozpočtu je placeno za: děti, studenty, ženy na mateřské, registrované nezaměstnané a důchodce

 

Sociální zabezpečení

-tyto příjmy spravuje státní instituce správa sociálního zabezpečení

-dělí se na tři části:

·      nemocenské pojištění – jsou z něj hrazeny nemocenské dávky

·      důchodové pojištění – vyplácení důchodů

·      příspěvek na státní politiku zaměstnanosti – vyplácení podpory v nezaměstnanosti

 

Pracovní sešit v Excelu ke stažení: mzdy a SaZP (1).xlsx (17115)

 

15. hodina (S1)

Opakování: opakování SaZP.xlsx (13796) (<-kliknutím stáhnete)

Slevy na dani

Slevy na dani jsou zákonem vymezené prostředky, kterými si daňový poplatník může snížit výši vypočtené daně. 
Slevy na dani se uplatňují na již vypočtenou daň. Na rozdíl od položek odečitatelných od základu daně, které snižují základ daně. 

Slevy na dani lze uplatnit při ročním vyúčtování daně z příjmů nebo měsíčně prostřednictvím zaměstnavatele.

SLEVY NA DANÍCH 2015

SLEVY

MĚSÍČNÍ

ROČNÍ

Poplatník

               2 070,-

               24 840,-

Vyživovaný/á manžel/ka

                  -----

               24 840,-

1. dítě

               1 117,-

               13 404,-

2. dítě

               1 317,-

               15 804,-

3. a další dítě

               1 417,-

               17 004,-

Student

                  335,-

                 4 020,-

Částečný invalidní důchod

                  210,-

                 2 520,-

Plný invalidní důchod

                  420,-

                 5 040,-

Držitel průkazu ZTP/P

               1 345,-

               16 140,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prostudujte následující odkaz:

https://www.finance.cz/zpravy/finance/436447-doklady-snizujici-dan-doructe-mzdove-ucetni-do-15-unora/

 

16. hodina (S1)

účetnictví

účetní doklady

Zápisky z prezentace v hodině!
 
Pracovní list ke stažení: Pracovní list č.1
 
 
 
17.hodina (S1) účetní doklady - další členění
 
Doplnění probrané látky:

Příjmový/výdajový pokladní doklad:

Záhlaví dokladu

Doklad označte jako příjmový nebo výdejový pokladní doklad, podle toho, zda-li peníze přijímáte nebo vydáváte. Dále uveďte číslo pokladního dokladu a datum, kdy doklad vystavujete.

2) Údaje o vystaviteli dokladu:

Pokud vystavujete pokladní doklad, uveďte o sobě veškeré informace: tj. Obchodní firma, sídlo, a DIČ. Vedle těchto údajů uveďte celkovou částku, na kterou doklad vystavujete. V případě potřeby vyplňte částku bez DPH, sazbu DPH a částku celkem, která je vyplacena. Částku rovněž vyplňte slovy (při uvedení částky pouze v číslicích může dojít k jejímu pozdějšímu přepsání).

3) Údaje o příjemci

O příjemci uveďte kompletní informace: tj. obchodní firma, případně jméno a příjmení, sídlo firmy nebo adresu trvalého bydliště, a DIČ. Vyplňte zde také účel platby, pro který pokladní doklad vystavujete.

Na závěr vypište pole:

    Vydal:

    Přijal:

Ukázka:

 

 

 

 

 

TEST - mzdy, sociální a zdravotní pojištění

Druhá skupina bude mít jiný test, tak neusněte na vavřínech a naučte se!
 
 

Faktura

Zápisky z hodiny vypracujte ve Wordu - z prezentace v hodině.

 

Pracovní list ke stažení: Pracovní list - Faktura.doc (33280)

Návštěva mezinárodního veletrhu fiktivních firem

Úkoly byly zadány písemně na veletrhu.

Vypracujete písemně a odevzdáte ve škole. Samostatná práce bude klasifikována.

. hodina 

zaměstnanci

Získávání zaměstnanců

Postup při hledání práce:

  • Ujasnit představy
  • Informační zdroje
  • Motivační dopis
  • Životopis
 
Pohovor z pohledu zaměstnavatele:
  • Příprava na pohovor
  • Přivítání uchazeče
  • Navázání kontaktu a program pohovoru
  • Představení společnosti
  • Představení nabízeného pracovního místa
  • Hlavní část pohovoru
  • Prostor pro otázky uchazeče
  • Závěr a rozloučení
  • Zaznamenání pohovoru na hodnotící arch 
 
Typy a formy pohovorů:
oTypy:
  • Rozhovor jednoho s jedním
  • Rozhovor před komisí
  • Rozhovor k ověření odborných znalostí
oFormy podle obsahu a průběhu:
  • Nestrukturovaný
  • Strukturovaný
  • Polostrukturovaný
oFormy podle kladených otázek:
  • Pohovory nepřipravené
  • Řízený pohovor
  • Kombinovaný pohovor
  • Problémový pohovor
  • Pohovor stresový
Před pohovorem:
  • Uvědomit si, co ze svých schopností, dovedností a zkušeností můžete nabídnout.
  • Znát pracovní náplň pozice, o kterou se ucházíte.
  • Mít informace o potencionálním zaměstnavateli.
  • Připravit  argumenty pravděpodobných otázek, sepsat otázky, které Vás zajímají.
  • Vzít s sebou psací potřeby;  CV, pozvánku, inzerát nabízené pozice, originály dokumentů či ověřené kopie.
  • Vhodné oblečení, dle pozice, o kterou se ucházíte; oblečení by mělo být vhodné, vkusné a ve kterém se cítíte dobře.
  • Rozmyslet způsoby dopravy až na místo pohovoru, jedná-li se o hromadnou dopravu, vyhledat si časy odjezdů a příjezdů. 
V den pohovoru:
- Lehce se nasnídejte, vhodně se oblékněte a upravte, uvolněte se.
- Poznamenejte si jméno kontaktní osoby; při pozdravu oslovujte titulem a příjmením osoby řídící pohovor.
- Na schůzku se dostavte o pár minut dříve, dorazíte-li přesto později omluvte se.
- Před samotným pohovorem se snažte koncentrovat a uvolnit. Prohoďte několik slov se sekretářkou.
- Po vyzvání vstupte do místnosti a přistupte k osobě, která bude s Vámi vést pohovor. Tuto osobu pozdravte jménem a přiměřeným stiskem ruky.
- Sedněte si po vyzvání, seďte klidně.
- Nepoužívejte přehnaná gesta, mimiku, nezvyšujte hlas, mluvte pomalu, zřetelně a srozumitelně.
- Odmítejte alkohol, nekuřte, nežvýkejte,
- Neskákejte do řeči osobě, s níž vedete konverzaci, vnímejte, co Vám personalista říká.
- Na otázky odpovídejte stručně a věcně; vyhněte se krátkým odpovědím ano, ne, nevím.
- O předchozím zaměstnání mluvte pozitivně.
- Mějte připraveny otázky pro personalistu.
- Téma výše platu je až posledním bodem rozhovoru. Uvádějte platové rozmezí.
- Vaše chování nesmí být stydlivé, ale ani příliš sebevědomé.
- Projevujte zájem a nadšení pro nabízenou pozici a samotné výběrové řízení.
 
Otázky personalistů:
  • Pracovní typy
  • O bývalém zaměstnavateli
  • Osobní typy otázek
  • Znalostní otázek
  • O studované škole
  • Zakázané otázky
 
23. hod (S1)- přijímací pohovor - otázky, inzerát
 
24. hod (S1)- přijímací pohovor - příprava výstupu, životopis
 

Životopis = Curriculum Vitae = z lat.: “popis běhu

Typy CV

  • Funkční – zdůrazňuje spíše základní schopnosti a přednosti. Je vhodný pro čerstvé absolventy shánějící první zaměstnání. Důraz je kladen hlavně na schopnosti, které lze uplatnit ve více profesích.
  • Chronologický – uvádí Vaše studium a praxi v obrácené časové posloupnosti (řadí se vždy od posledního k prvnímu).
  • Jednostránkový – shrnuje celou Vaši dosavadní profesionální dráhu. Je vhodný pro uplatnění se v manažerských pozicích a 
  • pro ty, kteří hledají svobodné povolání či zaměstnání na dobu určitou.
 
Úkol: Vytvořte svůj vlastní strukturovaný životopis.
 
 hodina
Výstupy dvojic - připravené scénky přijímacího pohovoru
 
hodina

Motivační dopis

 
 

Úkol: Vytvořte vlastní motivační dopis na vybranou pozici, nejprve najděte vhodný inzerát pracovní pozice.

 

POZOR: Kontrola sešitů v týdnu 11. -  15. 1. 2015!!!

 

. hodina 

Pracovní doba

PRACOVNÍ DOBA

  • je doba, v níž je zaměstnanec povinen pracovat pro zaměstnavatele.
  • dle zákona -  nejdéle 40 hodin týdně, u mladistvých (mladší 18 let) max 30 hodin - délka denní směny max. 8 hodin
ROZVRŽENÍ PRACOVNÍ DOBY
  • rozvržení může být rovnoměrné nebo nerovnoměrné
  • pružná pracovní doba - určené časové rozmezí

    POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE: Provedení rozvrhu pracovní doby - písemný týdenní rozvrh pracovní doby na určité období                                                                 (nutnost předchozí projednání se zaměstnanci)

     POVINNOSTI ZAMĚSTNANCE: Být na začátku směny na svém pracovišti a odcházet  z něho až po skončení směny

  • Délka pracovní směny nesmí přesáhnout 12 hodin
  • Přestávka v práci na jídlo a oddech - nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce v trvání nejméně 30 minut
  • NEPŘETRŽITÝ ODPOČINEK - zpravidla v sobotu a neděli -  35 hod
Práce přes čas
  • na příkaz zaměstnavatele či s jeho souhlasem
  • nad stanovenou týdenní pracovní dobu
  • za příplatek
Práce v noci
  • v době mezi 22. a 6. hodinou
 
Zásady - dovolená:
  • nárok zaměstnance v pracovním poměru za kalendářní rok, pokud v roce odpracoval alespoň 60 dnů
  • během dovolené se pobírá průměrná mzda
  • za část roku - poměrná část dovolené
  • základní délka dovolené 4 týdny
doplnění zápisků z hodiny
 

 

KOMUNIKACE V PODNIKU

MOTIVACE

ORGANIZAČNÍ A PRACOVNÍ ŘÁD

Organizační řád je vnitřní předpis, který stanoví organizační strukturu podniku. Stanoví zejména:

  • prvky organizační struktury (organizační jednotky (závody, provozy, oddělení) a jiné organizační útvary jako střediska, provozovny, dílny), 
  • stupně řízení v podniku (rozumí se vertikální, např. dva, tři), 
  • zásady vnitřního řízení (přímé řízení, nepřímé řízení),
  • určuje postavení a funkce vedení podniku (včetně poradních orgánů, jako jsou např. komise, porady),
  • poslání a působnost jednotlivých organizačních jednotek a organizačních útvarů a jejich vzájemné vztahy a
  • základní povinnosti, pravomoci a odpovědnost vedoucích a povinnosti a práva ostatních zaměstnanců podniku,
  • zastupování zaměstnanců a předávání agend,
  • vnitřní kontrolní systém.Organizační řád je vnitřní předpis, který stanoví organizační strukturu podniku. Stanoví zejména:
    • prvky organizační struktury (organizační jednotky (závody, provozy, oddělení) a jiné organizační útvary jako střediska, provozovny, dílny), 
    • stupně řízení v podniku (rozumí se vertikální, např. dva, tři), 
    • zásady vnitřního řízení (přímé řízení, nepřímé řízení),
    • určuje postavení a funkce vedení podniku (včetně poradních orgánů, jako jsou např. komise, porady),
    • poslání a působnost jednotlivých organizačních jednotek a organizačních útvarů a jejich vzájemné vztahy a
    • základní povinnosti, pravomoci a odpovědnost vedoucích a povinnosti a práva ostatních zaměstnanců podniku,
    • zastupování zaměstnanců a předávání agend,
    • vnitřní kontrolní systém.

Pracovní řád je zvláštním druhem vnitřního předpisu, který vydává zaměstnavatel a který blíže rozvádí práva a povinnosti zaměstnanců, obecně vyplývajících ze zákoníku práce i dalších pracovněprávních předpisů. Musí být obecný, nemůže tedy ukládat povinnosti jednotlivým konkrétním zaměstnancům, ani nesmí ukládat nové povinnosti, stejně jako nesmí obsahovat úpravu mezd či platů.

Vydání pracovního řádu je ze strany zaměstnavatele jen na jeho úvaze, ale stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba jej vydat musí. Pokud u zaměstnavatele působí odbory, je jeho vydání či jeho změna možná jen s jejich souhlasem

Zajímavost na závěr tematického celku - získávání zaměstnanců:

Podívejte se, na jaké otázky se ptají uchazečů o zaměstnání u firmy Apple:

https://www.businessanimals.cz/ba/clanky/apple/

Obstáli byste?

 :) 

zásoby

Zápisky z prezentace (pro stažení klikněte). 

Marketing

Definice marketingu podle Philipa Kotlera:

Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.

 

Marketingový výzkum

https://www.studentske.cz/2007/08/marketingov-vzkum.html

odpovězte na otázky:

1) Co je marketingový výzkum?

2) Vysvětlete rozdíl mezi kvanititativním  a kvalitativním výzkumem.

3) Jaké existují METODY výzkum? Stručně vysvětlete.

4) Jak se člení rozhovor? 

5) Jaké existují možnosti dotazování?

6) Co je důležité při tvorbě dotazníku? Co musíme znát?

7) Jaké mohou být otázky v dotazníku?